Jak si vybrat auto? Tak to vám v dnešní době vůbec nezávidíme. Ano, máme na výběr vozidla spousty výrobců ( a přibývají ), můžete si vybrat z benzínových, naftových, elektrických, vodíkových, na plyn nebo hybridů. Nových, ročních, prověřených ( ojetých ) se zárukou, dovezených ze zahraničí, postavených po totálce....
Ano, prostě člověk se rozhodne, že si chce koupit auto, ale vlastně jako co? Rozhodli jsme se vám trochu pomoci, obzvlášť lidem, kterým dáváme možnost pořízení vozidla, které by si za normálních okolností nemohli třeba pořídit díky své situaci. Protože před tím, než se pustíte do nákupu, což je částečně pro některé až životním rozhodnutím, je potřeba si položit pár otázek ohledně výběru. Aby se vám nestalo potom, že skončíte s drahým autem, které je vám k ničemu, nebo zjistíte, že nesplňuje vaše potřeby, nedejbože nejste schopni ufinancovat provoz. No a co hůř, zadlužíte se kvůli němu. Takže pojďme si společně položit pár otázek...
Proč si auto vlastně kupuji, z jakého důvodu a za jakým účelem?
To je naprosto zásadní otázka! Jaké jsou naše potřeby, se kterými nám má auto pomoci? Budete každý den jezdit ve městě a v zácpách, nebo je vaše každodenní trasa spíše po okresních silnicích? Plánujete dlouhé roadtripy s rodinou či kamarády a potřebujete velký úložný prostor? Potřebujete pracanta, do kterého vše naložíte?
Určitě je lákavé na vše odpovědět “ano”, protože co když to náhodou budu potřebovat, že? Bohužel superauto, které by zvládlo vyjet Pikes Peak, pokud možno pořád bokem, za 7:57,148 se spotřebou 3 litry, odvést plemenného býka z ranče a pak se smrsknout na zaparkování na tom nejmenším místě v Praze, tak takové zkrátka neexistuje.
Zkuste se tedy zaměřit na hlavní účel, který by mělo vaše auto plnit:
Každodenní dojíždění (město)
Každodenní dojíždění (dálnice, okresní silnice)
Každodenní ježdění po městě s víkendovými výlety
Víkendové výlety na chatu
Pracovní cesty
Převážení velkého nákladu
Cestování autem / Přespávání v autě
Řízení pro radost
Ježdění v terénu
Rozpočet
Protože jsme vám již v první otázce napověděli, a jste velice šikovní a uvědomělí, takže jste si již určili, k čemu vám bude auto primárně sloužit, je potřeba vědět, v jakém rozpětí se pohybujete.
Je potřeba si uvědomit, že váš náklad nebude jen pořízení vozidla ( za hotové ), ale že vám měsíční rozpočet zatíží i provoz vozidla a vše s tímto spojené. Počítejte s následujícími položkami:
Splátka na auto
Povinné ručení
Palivo
Parkování
Dálniční známka / mýtné
Údržba a opravy
znehodnocení/odpis
Pokud jste si pořídili auto za hotové, samozřejmě vás netíží měsíční splátka na auto, ale ten zbytek položek rozhodně. Pokud si vaše vysněné auto pořídíte u nás výběrem některého z programů nákupu vozidla, spoustu položek budete mít shrnuto v jedné splátce, přehledně a jasně. A v případě nového vozidla, či vozidla na operativní leasing i včetně pravidelné údržby.
Dobrým pomocníkem před výběrem vozidla je, si nechat odhadem nacenit splátky vašeho vysněného vozu a uvedenou výši splátky si dva-tři měsíce odkládat, abyste si vyzkoušeli, jak vás to zatěžuje. A poctivě, ne že za tři dny ji zase použijete 😄.
Odborníci také radí použít pravidlo 80%, to znamená, že až si určíte rozpočet, tak následně začít hledat auto ve výši 80% vaší zvolené sumy na pořízení vozidla. Samozřejmě, žádná banka, leasingovka, ani my, nefinancujeme zadarmo, takže neváhejte si i porovnat třeba kolik přeplatíte. Dávejte si občas pozor, dneska se rotrhl pytel s O% úrokem, nízkým úrokem a nevíme, čím dalším, většinou si to financující vybírá ( svůj zisk ) na pojištění, že máte příšerně drahé povinné, či havarijní ručení, nejlépe obě.
Mnoho z vás na druhé straně jsou šetřílci, a ve snaze pořídit co nejlaciněji, tak si vybírají co nejlevnější ( nejstarší ) auta. To, že koupíte "vrak" a jste šťastní, že vás to moc nestálo, se může záhy proměnit ve velké něštěstí a neuvěřitelné finanční výdaje na údržbu, abyste jej mohli vůbec používat. To nepíšeme o tom, že 100% budete mít dražší i pojistné a že občas můžete riskovat zdraví své, svých blízkých a svého okolí.
Tak a v dalším dílu si napíšeme, jak zjistit optimální velikost a typ karoserie.
Jen víc takových článků