top of page

Jak si vlastně vybrat auto? III.část

Aktualizováno: 27. 6.




 

Jak jsme vám slíbili v závěru druhé části "Jak si vlastně vybrat auto", dnes se budeme věnovat obšírněji výběru pohonu a na jaké vlastnosti se zaměřit při výběru vašeho "vysněného" vozidla. V první části jsme řešili důvod a účel pro pořízení vozidla, ve druhém jsme si popsali, jak zapřemýšlet nad výběrem velikosti a typu vozidla.


Jaký si vybrat pohon vozidla?


Odjakživa zde máme neustále dohady zástupců benzínových ( označení CVVT, FSI, GDI, HTP, i-VTEC, MIVEC, MPi, SPi, TCe, T-GDi, TGI, TSI, TFSI, Twinair a TwinSpark ) a naftových motorů ( CDi, CDTi, CRD, CRDi, DCi, DDiS, DiDT, DTI, HDI, JTD, JTDM, MZ-CD, SDI, TDI, TDI-PD, TDDi, TDCi ), v dnešní době se navíc přidává stále početnější skupina zastánců hybridních pohonů ( Mikro Hybrid, MHEV -Mild Hybrid Electric Vehicle, HEV - Hybrid elektric vehicle, PHEV -Plug-in Hybrid Electric Vehicle ), no a pak zástupci skupiny, před níž se křižuje každý správný petrohead, elektrických pohonů ( BEV – Battery Electric Vehicle )

Nutno podotknout, že co se týká benzínových ( zážehových ) a naftových ( vznětových ) motorů, jsou díky technologickému vývoji a emisním nařízením tak dokonalé, že minimálně zatěžují životní prostředí a jsou výkonově a spolehlivostí na vysoké úrovni.


Pro ty, kteří preferují kratší pojíždky po městě, je benzínový motor s nepřímým vstřikem (většinou u malých vozidel ) ideální volbou díky nižším nákladům především za nákup. Nepíšeme úmyslně i za údržbu, protože tento mýtus je dávno překonán. U dnešních moderních ( a downsizingových ) motorů jsou stejně tak, jako u dieselových používány turbodmychadla, intercoolery, technologicky složité vstřikovače a nyní stále častěji i filtr pevných částic a je prokázáno, že u nově pořízených vozidel jsou servisní náklady do 100.000 km téměř identické. Do 200.000 km je rozdíl mezi benzínovým a naftovým motorem cca 15% ve prospěch benzínu v ceně za servisní náklady. Pro rozměrově větší a těžší auta se dnes obvykle nabízejí přeplňované verze s přímým vstřikem. Zde krátké vzdálenosti a studený provoz může způsobovat problémy. V podstatě se ukazuje, že pro tyto výkonné a maloobjemové verze je takový způsob užívání problematičtější než pro moderní diesely. V chladném počasí může docházet k efektu ředění motorového oleje palivem, což způsobuje určité problémy a končí častější výměnou oleje.


Za to moderní dieselový motor je technologicky dokonalý stroj. Samozřejmě, že pokud je vybaven filtrem pevných částic, rozhodně mu neprospívá používat ho neustále pouze v režimu „tři kilometry tam, tři zpátky“. Co je ovšem pozoruhodné, že současný diesel zvládá tento jízdní styl bez problému, pokud s ním zhruba jednou týdně absolvujete jednu delší cestu, zhruba 40 kilometrů a 30 minut bez vypnutí motoru, na čemž se vzácně shodují zástupci všech výrobců. Dieselový agragát disponuje různým diagnostickým vybavením, které samozřejmě velmi rychle reaguje na poruchové stavy. Zároveň i upozorňuje na jaksi "nevhodný styl“ jízdy s doporučením jak má uživatel následně pokračovat v jízdě. Velkým přínosem je adaptivní servisní interval výměny oleje. Takže vidíte, že odvěká debata, zdali je lepší benzín, nebo nafta, může pokračovat dále. Alespoň jsme vám do toho přinesli trochu víc osvětlení, nebo naopak zmatku. Vždy ale platí, že benzínové vozidlo bude v pořízení o něco levnější, taktéž v čase za servisních náklady, je malinko lehčí, ale zas při delších cestách bude mít vyšší spotřebu. Každopádně máme jasno, že každý, kdo miluje jakýkoliv motoristický sport na čtyřech kolech, bude vždy do vozidla tankovat benzín, a to minimálně o 98 oktanech.


Pokud máte větší rozpočet na auto, otevírají se před vámi dveře k světu hybridních, elektrických a vodíkových vozů. Tyto vozy se mohou pochlubit minimálními, či dokonce nulovými emisemi, a jejich vlastnictví nese i symbolické výhody, jako je například bezplatné parkování nebo slevy na dálničních známkách v České republice. Ačkoliv státní dotace na jejich nákup je zatím k dispozici pro firmy a nákupu na úvěr, elektrická vozidla nabízejí nespornou výhodu v podobě nízkých nároků na údržbu. Je ovšem pravda, že jejich vyšší pořizovací cena a menší dojezd mohou některé odradit, stejně jako méně hustá síť nabíjecích stanic ve srovnání s klasickými čerpacími stanicemi. Za nás a poté, co jsme v loňském roce testovali elektrická vozidla snad všech výrobců, můžeme říct, že elektrické vozidlo je ideální pro jednotlivce či rodinu, která má domeček kousek za městem, do kterého denně dojíždí, má na domě zásuvku, či peníze na wallbox a nejlépe fotovoltaické panely, či větrnou elektrárnu na střeše. Pak zcela objektivně přiznáváme, že je to opravdu dobrá věc.


Pokud hledáte alternativní řešení, jsou tu dále vozy s pohonem na plyn, ať už CNG nebo LPG, ty by pro vás mohly být tou správnou volbou. Přinášejí nižší provozní náklady, jsou šetrnější k životnímu prostředí a jejich pořizovací cena vás nezruinuje. Přesto je třeba mít na paměti, že s nimi nesmíte parkovat v podzemních garážích a hledání paliva může být občas komplikovanější, i když síť plnících stanic postupně přibývá. A vývoj ceny plynu taky nedokážeme věštit.


Na jaké vlastnosti se zaměřit?


Než vám níže popíšeme, co byste měli zvážit při výběru vozidla, zamyslete se nad tím tak trochu celoročně. Samozřejmě, když budete kupovat auto v létě, nebudete přemýšlet nad tím, jak rychle se auto ohřeje a naopak. Většina lidí ani neřeší, kolik to tažné zařízení má "na kouli" a pak se diví, že třeba může "tahat" jen malé přívěsné vozíky a naopak, když budete tvrdit, jak prostě to tažné zařízení potřebujete, zamyslete se, kolikrát jste za dobu, co máte řidičák, jeli s přívěsem. A to stejné je s přehršelem různých asistenčních systémů. Prostě v daný moment je musíte mít všechny ( u některých modelů vozidel tyto příplatky dosahují až stotisíců navíc k pořizovací ceně ), abyste pak stejně všechny vypínali, či nezapínali. Z našich zkušeností je dnes důležité Bluetooth a Apple CarPlay či Android Auto, parkovací asistent a pokud cestujete dále, či jezdíte často na dálnici, tak tempomat.

Hlavně si zvažte, a dopředu určete, které vlastnosti jsou pro vás při využití vozidla klíčové. V závislosti na vašich potřebách můžete považovat za nezbytné některé z následujících:


Odolný motor: Spolehlivý motor zajišťuje delší životnost vozu a minimalizuje potřebu časté údržby.

Nízká spotřeba: Vyšší účinnost paliva znamená úsporu peněz a méně časté návštěvy čerpací stanice.

Pohon: Kvalitní pohon zajišťuje plynulý chod vozu, snižuje spotřebu paliva a pomáhá dosahovat optimálního výkonu motoru. Vozy s předním nebo zadním pohonem často nabízejí lepší spotřebu, ale pokud budete často jezdit v náročných podmínkách, jako je sníh či terén, může být auto s pohonem všech kol tou správnou volbou.

Asistenční systémy pro řidiče: Tato bezpečnostní opatření upozorňují řidiče na blížící se nebezpečí. Ačkoliv se mohou lišit podle značky a modelu, mohou zahrnovat upozornění na rizika na silnici a automatizované reakce, které mohou zabránit nehodám.

Komfortní vybavení: Pro ty, kdo tráví v autě hodně času, by měly být důležité vlastnosti jako klimatizace, vyhřívaná sedadla či prostorný interiér. 

Technologické vymoženosti: Moderní funkce, jako je Wi-Fi v autě nebo hands-free Bluetooth, vám mohou pomoci zůstat v kontaktu a současně zabezpečit zábavu pro pasažéry.

Tažná kapacita: Pro některé řidiče nemusí být na první pohled důležitá, ale časté přetěžování vozu může způsobit vážné škody na motoru, pneumatikách a dalších částech vozu. Pokud tedy plánujete vozit či táhnout objemnější náklad, dbejte na toto kritérium při výběru - každé auto může mít nainstalované tažné zařízení, ale ne každé auto může táhnout karavan.


Tak doufáme, že jsme vám zase trochu nasměrovali k vytouženému vozidlu a příště si něco napíšeme o volbě převodovky a klesající hodnotě vozidla.

3 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page